wtorek, 23 lutego 2016

Uroda życia... Kocham Zoubka...


Gdy w galerii (sztuki) w Turnowie zobaczyłam na wystawie "kafelki" Olbrama Zoubka rozum mi odjęło. 
Moje kochane, nakładane złotem topielice
w zasięgu ręki i... portfela.
Chcę mieć, choć jedną :-) Powiesić na ścianie i patrzeć :-)


Z zoubkowymi rzeźbami pierwszy raz spotkałam się oko
w oko w Litomyślu.  


Kochankowie
czekali na mnie
w Litomyslu:

jedna para w zamkowym areale
a druga na elewacji jednaj z kamienic...


 Faliste, co dopiero przeczesane grzebieniem włosy i takież giezła oraz nakładane złotem detale zauroczyły mnie wtedy odrobinę... i jeszcze nie miałam świadomości, ze to niejaki Olbram Zoubek je stworzył.


 Po raz kolejny weszły mi w oko na cmentarzu... czeskim, praskim, wyszechradzkim.
Stała tam sobie na nagrobnej steli topielica dłuuuga wąska, z rozpusczonymi, lekko falującymi włosami, z suknia - koszulka nakładana złotem... a u stóp dwa połączone jeziorka CUDO!
ZAKOCHAŁAM SIĘ NATYCHMIAST I
i nieodwołalnie. 





Później odkryłam Zoubka w błękicie...
















I Zoubka jako człowieka... O dziwo starego bardzo...
21 kwietna 2016 będzie obchodził
90 urodziny!













Ja jednak największym sentymentem darzę te złote "Zoubki" , te topielice i Kleopatry ze świeżo czesanymi włosami i sukniami....
Margita













P.S.
Czy wiecie, ze ten pomnik w Pradze też jest Zoubkowy?










prameny:
www.xantypa.cz
www.pametnidesky.estranky.cz
sophisticagallery.cz
sophisticagallery.cz
www.malasarka.cz433 × 640
http://thomuv.blog.cz/1008/litomysl
commons.wikimedia.org
svitavsky.denik.cz
www.lidovky.cz 
www.michaeldunphy.com 
http://kreperat.blog.cz/en/1503/s-verou-na-vysehrade 
 

2 komentarze:

  1. No cudne te rzeźby:) .Ten w Pradze widziałam ale te w niebieskich spódnicach a i te złotowłose....
    Całe szczęście,ze nie mogę ich kupić ,bo dopiero by był problem gdzie wszystkie zmieścić :)
    Pozdrawiam
    Iwona

    OdpowiedzUsuń
  2. Mi też rozum wrócił ale i tak jestem zachwycona. Okazuje się, że zoubkowych rzeźb jest dość dużo w czeskiej przestrzeni publicznej. Chyba zabiorę się za tropienie :-)
    ściskam zimowo
    M.

    OdpowiedzUsuń

Czy Twój komentarz przejdzie przez filtry:
1. Prawdy (czy to co chcesz napisać jest zgodne z prawdą?)
2. Dobra (czy to co chcesz napisać jest dla mnie dobre?)
3. Pożyteczności (czy to co chcesz napisać jest dla mnie pożyteczne?)
Jeżeli tak - pisz :-)