wtorek, 1 marca 2016

Uroda życia... Chillida - rzeźbiarz dźwięku...

Chillida da się lubić....
Gdy zobaczyłam jedno
z jego najwcześniejszych dzieł  natychmiast stanął mi przed oczami  nasz stary filmowy hicior
z poszukiwaczem trylinek (czy tej samej części zamiennej do maszyn rolniczych ale o innej nazwie;-), i wystawą sztuki nowoczesnej...Ech...

silent music
I wcale się nie naśmiewam :-) 
Choć industrialne rzeźby Chillidy kojarzą mi się z... częściami zamiennymi różnego kalibru
i zastosowania - mają w sobie nieodparty urok
i przyciągają... 



Eduardo Chillida - Bask z San Sebastian rzeźbi dźwięki... Niemożliwe??? A jednak!

Muzyka miała dla niego ogromne znaczenie i całe cykle rzeźb poświęcił  muzyce Bacha czy Vivaldiego...
El Peine del Viento - Grzebienie wiatru

Rzeźbił potęgę muzyki i jej zdolność rozprzestrzeniania się w czasie i przestrzeni


Czasem jego rzeźby są metaforą muzyki niesłyszalnej - brzmiącej tylko w duszy.... a czasem wychwytują niesłyszalną muzykę i... uwalniają ją pozwalając ludziom ją usłyszeć - jak choćby w przypadku Grzebieni wiatru - które "czesząc" powietrze pozwalają mu grać...

Dużo by opowiadać o dialogu między przestrzenią i pustką a niezwykle masywnymi, ciężkimi materiałami jakich używał Chillida w swojej twórczości... ale myślę, że każdy powinien usłyszeć go sam, na swój indywidualny sposób...
Margita 





PS.  Zobaczcie na tym krótkim filmiku, co można "wydobyć" z rzeźb Chillidy...



PS.2 -  Jako, ze Wro stolicą kultury w tym roku jest - to i Chillidę można przeżyć tu na miejscu - WARTO :-)

źródełka:
www.canalplus.pl
system.festiwalgdynia.pl
http://csw.art.pl 
www.spanish-art.org 
myartrl.blogspot.com 
www.march.es 

4 komentarze:

  1. Bardzo podoba mi się post. Najbardziej zaintrygowały mnie grzebienie wiatru...pozdrawiam http://gray50plus50dresses.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  2. Na Grzebienie to trzeba aż do Kraju Basków się udać... ale we Wrocku można doświadczyć paru innych rzeźb :-)

    OdpowiedzUsuń
  3. Filmik mocno hipnotyzujący, jak najbardziej na plus :)
    Ciekawy wpis, pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  4. Dziękuję - ostatnio udało mi się napotkać Chillidę na głównej promenadzie w Palmie - robi wrażenie

    OdpowiedzUsuń

Czy Twój komentarz przejdzie przez filtry:
1. Prawdy (czy to co chcesz napisać jest zgodne z prawdą?)
2. Dobra (czy to co chcesz napisać jest dla mnie dobre?)
3. Pożyteczności (czy to co chcesz napisać jest dla mnie pożyteczne?)
Jeżeli tak - pisz :-)