Yinka Shonibare zestawia zarówno historyczne jak i współczesne symbole, historie i paradygmaty – wiktoriańskie postaci przebiera w folklorystyczne stroje, na nowo aranżuje stare obrazy, zmieniając głównych bohaterów i przesłanie.
Henry Wallis, Death of Chatterton, 1856 |
Nie czytałyśmy wcześniej żadnych opisów ani interpretacji aby mieć czysty i otwarty umysł i nieskażony odbiór.
Nasze interpretacje zupełnie nie przystawały do oficjalnego tekstu kuratora wystawy... I tu nasuwa się pytanie: Jeżeli artysta tworzy mając myśl przewodnią, która nie jest odczytana przez odbiorcę (w tym przypadku nas) zgodnie z intencją to:
Edouard Manet, Le suicide, 1877 |
2. czy nadawca użył nieodpowiedniego kodu?
3. czy kod nie jest uniwersalny?
4. czy emocje rożne od oczekiwanych są nieprawidłowe?
Uniwersalna była, z pewnością, uroda „Addio del Passato” - XIX wiecznej arii z opery Giuseppe Verdi’ego „La Traviata” śpiewanej, w przepięknej scenerii, przez czarnoskórą śpiewaczkę przebraną (jak się przeczytałyśmy w materiałach) za żonę admirała Nelsona - Frances "Fanny" Nisbe, która (historycznie)nie miała w sobie chyba "kolorowej" krwi..
Cóż - licentia poetica...
Wrażenia estetyczne - pozytywne, niezgodność interpretacyjna - podnosząca na duchu (mamy własne pomysły całkiem niezgorsze) a lisiczka ze złotym pistoletem okazała się alegorią "Arabskiej wiosny"
Salam
Margita
źródełka:
http://muzeumwspolczesne.pl/mww/kalendarium/wydarzenie-specjalne/yinka-shonibare-prace-wybrane/
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Lady_Nelson_by_Daniel_Orme.png
http://weimarart.blogspot.com/2010/12/you-might-as-well-live.html
Yinka Shonibare — Prace wybrane
17.1.14–17.3.14
Wydarzenie specjalne, Wystawa
Piątek, godz. 19.00, poziom 0, wernisaż - wstęp wolny
Yinka Shonibare jest artystą, którego
twórczość od lat konsekwentnie skupia się wokół zagadnień związanych z
kolonializmem brytyjskiego imperium, co równocześnie uruchamia
współczesną złożoność problematyki postkolonializmu.
Artysta brytyjsko – nigeryjskiego pochodzenia znany jest ze swoich teatralnych, wielowątkowych i barwnych prac przedstawiających bezgłowe manekiny, baletnice, dzikie zwierzęta wyposażone w telefony blackberry i pozłacane pistolety. W swoich obrazach, instalacjach i wideo Shonibare używa tkanin, które doskonale symbolizują wieloznaczność, a przede wszystkim sprzeczność związaną z postkolonialną kulturą. Materiały, które wydają się być autentycznie afrykańskie, okazują się produktem początkowo wytwarzanym w Holandii – na wzór indonezyjskich tkanin – i sprzedawanym w XIX wiecznej zachodniej Afryce, gdzie dopiero z czasem stały się częścią afrykańskiej tożsamości.
Shonibare umiejętnie zestawia zarówno historyczne jak i współczesne symbole, historie i paradygmaty – wiktoriańskie postaci przebiera w folklorystyczne stroje. Z kolei poruszając problem Arabskiej Wiosny prezentuje wypchane zwierzęta wyposażone we współczesne gadżety. Nazywając sam siebie „postkolonialną hybrydą”, skupia się na dynamice znaczeń, które wytwarzane są pomiędzy znanymi narracjami.
Na wystawie w Muzeum Współczesnym Wrocław Shonibare zaprezentuje serię fotografii „Fake Death Pictures”, które przedstawiają różne wariacje na temat śmierci Lorda Nelsona, uśmierconego podczas bitwy pod Trafalgar. Każda z fotografii odtwarza znane sceny śmierci z obrazów malarzy, m.in. Leonardo Alenza y Nieto, Édouarda Maneta, Henry’ego Wallisa, Bartolomé Carducho oraz François – Guillaume Ménageot, gdzie w miejscu głównego bohatera Shonibare umieszcza Lorda Nelsona. Natomiast „Addio del Passato” to poruszająca praca wideo przedstawiająca operową śpiewaczkę, która przebrana za żonę Lorda Nelsona – Frances Nisbet, odtwarza XIX wieczną arię „La Traviata” Giuseppe Verdi’ego.
Wystawę zamyka „Revolution Kid”, manekin z lisią głową wyposażony w replikę złotego pistoletu, który należał do Muammara al – Kaddafiego. - See more at: http://muzeumwspolczesne.pl/mww/kalendarium/wydarzenie-specjalne/yinka-shonibare-prace-wybrane/#sthash.w4FtKset.dpuf
Artysta brytyjsko – nigeryjskiego pochodzenia znany jest ze swoich teatralnych, wielowątkowych i barwnych prac przedstawiających bezgłowe manekiny, baletnice, dzikie zwierzęta wyposażone w telefony blackberry i pozłacane pistolety. W swoich obrazach, instalacjach i wideo Shonibare używa tkanin, które doskonale symbolizują wieloznaczność, a przede wszystkim sprzeczność związaną z postkolonialną kulturą. Materiały, które wydają się być autentycznie afrykańskie, okazują się produktem początkowo wytwarzanym w Holandii – na wzór indonezyjskich tkanin – i sprzedawanym w XIX wiecznej zachodniej Afryce, gdzie dopiero z czasem stały się częścią afrykańskiej tożsamości.
Shonibare umiejętnie zestawia zarówno historyczne jak i współczesne symbole, historie i paradygmaty – wiktoriańskie postaci przebiera w folklorystyczne stroje. Z kolei poruszając problem Arabskiej Wiosny prezentuje wypchane zwierzęta wyposażone we współczesne gadżety. Nazywając sam siebie „postkolonialną hybrydą”, skupia się na dynamice znaczeń, które wytwarzane są pomiędzy znanymi narracjami.
Na wystawie w Muzeum Współczesnym Wrocław Shonibare zaprezentuje serię fotografii „Fake Death Pictures”, które przedstawiają różne wariacje na temat śmierci Lorda Nelsona, uśmierconego podczas bitwy pod Trafalgar. Każda z fotografii odtwarza znane sceny śmierci z obrazów malarzy, m.in. Leonardo Alenza y Nieto, Édouarda Maneta, Henry’ego Wallisa, Bartolomé Carducho oraz François – Guillaume Ménageot, gdzie w miejscu głównego bohatera Shonibare umieszcza Lorda Nelsona. Natomiast „Addio del Passato” to poruszająca praca wideo przedstawiająca operową śpiewaczkę, która przebrana za żonę Lorda Nelsona – Frances Nisbet, odtwarza XIX wieczną arię „La Traviata” Giuseppe Verdi’ego.
Wystawę zamyka „Revolution Kid”, manekin z lisią głową wyposażony w replikę złotego pistoletu, który należał do Muammara al – Kaddafiego. - See more at: http://muzeumwspolczesne.pl/mww/kalendarium/wydarzenie-specjalne/yinka-shonibare-prace-wybrane/#sthash.w4FtKset.dpuf
Yinka Shonibare — Prace wybrane
17.1.14–17.3.14
Wydarzenie specjalne, Wystawa
Piątek, godz. 19.00, poziom 0, wernisaż - wstęp wolny
Yinka Shonibare jest artystą, którego
twórczość od lat konsekwentnie skupia się wokół zagadnień związanych z
kolonializmem brytyjskiego imperium, co równocześnie uruchamia
współczesną złożoność problematyki postkolonializmu.
Artysta brytyjsko – nigeryjskiego pochodzenia znany jest ze swoich teatralnych, wielowątkowych i barwnych prac przedstawiających bezgłowe manekiny, baletnice, dzikie zwierzęta wyposażone w telefony blackberry i pozłacane pistolety. W swoich obrazach, instalacjach i wideo Shonibare używa tkanin, które doskonale symbolizują wieloznaczność, a przede wszystkim sprzeczność związaną z postkolonialną kulturą. Materiały, które wydają się być autentycznie afrykańskie, okazują się produktem początkowo wytwarzanym w Holandii – na wzór indonezyjskich tkanin – i sprzedawanym w XIX wiecznej zachodniej Afryce, gdzie dopiero z czasem stały się częścią afrykańskiej tożsamości.
Shonibare umiejętnie zestawia zarówno historyczne jak i współczesne symbole, historie i paradygmaty – wiktoriańskie postaci przebiera w folklorystyczne stroje. Z kolei poruszając problem Arabskiej Wiosny prezentuje wypchane zwierzęta wyposażone we współczesne gadżety. Nazywając sam siebie „postkolonialną hybrydą”, skupia się na dynamice znaczeń, które wytwarzane są pomiędzy znanymi narracjami.
Na wystawie w Muzeum Współczesnym Wrocław Shonibare zaprezentuje serię fotografii „Fake Death Pictures”, które przedstawiają różne wariacje na temat śmierci Lorda Nelsona, uśmierconego podczas bitwy pod Trafalgar. Każda z fotografii odtwarza znane sceny śmierci z obrazów malarzy, m.in. Leonardo Alenza y Nieto, Édouarda Maneta, Henry’ego Wallisa, Bartolomé Carducho oraz François – Guillaume Ménageot, gdzie w miejscu głównego bohatera Shonibare umieszcza Lorda Nelsona. Natomiast „Addio del Passato” to poruszająca praca wideo przedstawiająca operową śpiewaczkę, która przebrana za żonę Lorda Nelsona – Frances Nisbet, odtwarza XIX wieczną arię „La Traviata” Giuseppe Verdi’ego.
Wystawę zamyka „Revolution Kid”, manekin z lisią głową wyposażony w replikę złotego pistoletu, który należał do Muammara al – Kaddafiego. - See more at: http://muzeumwspolczesne.pl/mww/kalendarium/wydarzenie-specjalne/yinka-shonibare-prace-wybrane/#sthash.w4FtKset.dpuf
Artysta brytyjsko – nigeryjskiego pochodzenia znany jest ze swoich teatralnych, wielowątkowych i barwnych prac przedstawiających bezgłowe manekiny, baletnice, dzikie zwierzęta wyposażone w telefony blackberry i pozłacane pistolety. W swoich obrazach, instalacjach i wideo Shonibare używa tkanin, które doskonale symbolizują wieloznaczność, a przede wszystkim sprzeczność związaną z postkolonialną kulturą. Materiały, które wydają się być autentycznie afrykańskie, okazują się produktem początkowo wytwarzanym w Holandii – na wzór indonezyjskich tkanin – i sprzedawanym w XIX wiecznej zachodniej Afryce, gdzie dopiero z czasem stały się częścią afrykańskiej tożsamości.
Shonibare umiejętnie zestawia zarówno historyczne jak i współczesne symbole, historie i paradygmaty – wiktoriańskie postaci przebiera w folklorystyczne stroje. Z kolei poruszając problem Arabskiej Wiosny prezentuje wypchane zwierzęta wyposażone we współczesne gadżety. Nazywając sam siebie „postkolonialną hybrydą”, skupia się na dynamice znaczeń, które wytwarzane są pomiędzy znanymi narracjami.
Na wystawie w Muzeum Współczesnym Wrocław Shonibare zaprezentuje serię fotografii „Fake Death Pictures”, które przedstawiają różne wariacje na temat śmierci Lorda Nelsona, uśmierconego podczas bitwy pod Trafalgar. Każda z fotografii odtwarza znane sceny śmierci z obrazów malarzy, m.in. Leonardo Alenza y Nieto, Édouarda Maneta, Henry’ego Wallisa, Bartolomé Carducho oraz François – Guillaume Ménageot, gdzie w miejscu głównego bohatera Shonibare umieszcza Lorda Nelsona. Natomiast „Addio del Passato” to poruszająca praca wideo przedstawiająca operową śpiewaczkę, która przebrana za żonę Lorda Nelsona – Frances Nisbet, odtwarza XIX wieczną arię „La Traviata” Giuseppe Verdi’ego.
Wystawę zamyka „Revolution Kid”, manekin z lisią głową wyposażony w replikę złotego pistoletu, który należał do Muammara al – Kaddafiego. - See more at: http://muzeumwspolczesne.pl/mww/kalendarium/wydarzenie-specjalne/yinka-shonibare-prace-wybrane/#sthash.w4FtKset.dpuf
Yinka Shonibare — Prace wybrane
17.1.14–17.3.14
Wydarzenie specjalne, Wystawa
Piątek, godz. 19.00, poziom 0, wernisaż - wstęp wolny
Yinka Shonibare jest artystą, którego
twórczość od lat konsekwentnie skupia się wokół zagadnień związanych z
kolonializmem brytyjskiego imperium, co równocześnie uruchamia
współczesną złożoność problematyki postkolonializmu.
Artysta brytyjsko – nigeryjskiego pochodzenia znany jest ze swoich teatralnych, wielowątkowych i barwnych prac przedstawiających bezgłowe manekiny, baletnice, dzikie zwierzęta wyposażone w telefony blackberry i pozłacane pistolety. W swoich obrazach, instalacjach i wideo Shonibare używa tkanin, które doskonale symbolizują wieloznaczność, a przede wszystkim sprzeczność związaną z postkolonialną kulturą. Materiały, które wydają się być autentycznie afrykańskie, okazują się produktem początkowo wytwarzanym w Holandii – na wzór indonezyjskich tkanin – i sprzedawanym w XIX wiecznej zachodniej Afryce, gdzie dopiero z czasem stały się częścią afrykańskiej tożsamości.
Shonibare umiejętnie zestawia zarówno historyczne jak i współczesne symbole, historie i paradygmaty – wiktoriańskie postaci przebiera w folklorystyczne stroje. Z kolei poruszając problem Arabskiej Wiosny prezentuje wypchane zwierzęta wyposażone we współczesne gadżety. Nazywając sam siebie „postkolonialną hybrydą”, skupia się na dynamice znaczeń, które wytwarzane są pomiędzy znanymi narracjami.
Na wystawie w Muzeum Współczesnym Wrocław Shonibare zaprezentuje serię fotografii „Fake Death Pictures”, które przedstawiają różne wariacje na temat śmierci Lorda Nelsona, uśmierconego podczas bitwy pod Trafalgar. Każda z fotografii odtwarza znane sceny śmierci z obrazów malarzy, m.in. Leonardo Alenza y Nieto, Édouarda Maneta, Henry’ego Wallisa, Bartolomé Carducho oraz François – Guillaume Ménageot, gdzie w miejscu głównego bohatera Shonibare umieszcza Lorda Nelsona. Natomiast „Addio del Passato” to poruszająca praca wideo przedstawiająca operową śpiewaczkę, która przebrana za żonę Lorda Nelsona – Frances Nisbet, odtwarza XIX wieczną arię „La Traviata” Giuseppe Verdi’ego.
Wystawę zamyka „Revolution Kid”, manekin z lisią głową wyposażony w replikę złotego pistoletu, który należał do Muammara al – Kaddafiego. - See more at: http://muzeumwspolczesne.pl/mww/kalendarium/wydarzenie-specjalne/yinka-shonibare-prace-wybrane/#sthash.w4FtKset.dpuf
Artysta brytyjsko – nigeryjskiego pochodzenia znany jest ze swoich teatralnych, wielowątkowych i barwnych prac przedstawiających bezgłowe manekiny, baletnice, dzikie zwierzęta wyposażone w telefony blackberry i pozłacane pistolety. W swoich obrazach, instalacjach i wideo Shonibare używa tkanin, które doskonale symbolizują wieloznaczność, a przede wszystkim sprzeczność związaną z postkolonialną kulturą. Materiały, które wydają się być autentycznie afrykańskie, okazują się produktem początkowo wytwarzanym w Holandii – na wzór indonezyjskich tkanin – i sprzedawanym w XIX wiecznej zachodniej Afryce, gdzie dopiero z czasem stały się częścią afrykańskiej tożsamości.
Shonibare umiejętnie zestawia zarówno historyczne jak i współczesne symbole, historie i paradygmaty – wiktoriańskie postaci przebiera w folklorystyczne stroje. Z kolei poruszając problem Arabskiej Wiosny prezentuje wypchane zwierzęta wyposażone we współczesne gadżety. Nazywając sam siebie „postkolonialną hybrydą”, skupia się na dynamice znaczeń, które wytwarzane są pomiędzy znanymi narracjami.
Na wystawie w Muzeum Współczesnym Wrocław Shonibare zaprezentuje serię fotografii „Fake Death Pictures”, które przedstawiają różne wariacje na temat śmierci Lorda Nelsona, uśmierconego podczas bitwy pod Trafalgar. Każda z fotografii odtwarza znane sceny śmierci z obrazów malarzy, m.in. Leonardo Alenza y Nieto, Édouarda Maneta, Henry’ego Wallisa, Bartolomé Carducho oraz François – Guillaume Ménageot, gdzie w miejscu głównego bohatera Shonibare umieszcza Lorda Nelsona. Natomiast „Addio del Passato” to poruszająca praca wideo przedstawiająca operową śpiewaczkę, która przebrana za żonę Lorda Nelsona – Frances Nisbet, odtwarza XIX wieczną arię „La Traviata” Giuseppe Verdi’ego.
Wystawę zamyka „Revolution Kid”, manekin z lisią głową wyposażony w replikę złotego pistoletu, który należał do Muammara al – Kaddafiego. - See more at: http://muzeumwspolczesne.pl/mww/kalendarium/wydarzenie-specjalne/yinka-shonibare-prace-wybrane/#sthash.w4FtKset.dpuf
Yinka Shonibare — Prace wybrane
17.1.14–17.3.14
Wydarzenie specjalne, Wystawa
Piątek, godz. 19.00, poziom 0, wernisaż - wstęp wolny
Yinka Shonibare jest artystą, którego
twórczość od lat konsekwentnie skupia się wokół zagadnień związanych z
kolonializmem brytyjskiego imperium, co równocześnie uruchamia
współczesną złożoność problematyki postkolonializmu.
Artysta brytyjsko – nigeryjskiego pochodzenia znany jest ze swoich teatralnych, wielowątkowych i barwnych prac przedstawiających bezgłowe manekiny, baletnice, dzikie zwierzęta wyposażone w telefony blackberry i pozłacane pistolety. W swoich obrazach, instalacjach i wideo Shonibare używa tkanin, które doskonale symbolizują wieloznaczność, a przede wszystkim sprzeczność związaną z postkolonialną kulturą. Materiały, które wydają się być autentycznie afrykańskie, okazują się produktem początkowo wytwarzanym w Holandii – na wzór indonezyjskich tkanin – i sprzedawanym w XIX wiecznej zachodniej Afryce, gdzie dopiero z czasem stały się częścią afrykańskiej tożsamości.
Shonibare umiejętnie zestawia zarówno historyczne jak i współczesne symbole, historie i paradygmaty – wiktoriańskie postaci przebiera w folklorystyczne stroje. Z kolei poruszając problem Arabskiej Wiosny prezentuje wypchane zwierzęta wyposażone we współczesne gadżety. Nazywając sam siebie „postkolonialną hybrydą”, skupia się na dynamice znaczeń, które wytwarzane są pomiędzy znanymi narracjami.
Na wystawie w Muzeum Współczesnym Wrocław Shonibare zaprezentuje serię fotografii „Fake Death Pictures”, które przedstawiają różne wariacje na temat śmierci Lorda Nelsona, uśmierconego podczas bitwy pod Trafalgar. Każda z fotografii odtwarza znane sceny śmierci z obrazów malarzy, m.in. Leonardo Alenza y Nieto, Édouarda Maneta, Henry’ego Wallisa, Bartolomé Carducho oraz François – Guillaume Ménageot, gdzie w miejscu głównego bohatera Shonibare umieszcza Lorda Nelsona. Natomiast „Addio del Passato” to poruszająca praca wideo przedstawiająca operową śpiewaczkę, która przebrana za żonę Lorda Nelsona – Frances Nisbet, odtwarza XIX wieczną arię „La Traviata” Giuseppe Verdi’ego.
Wystawę zamyka „Revolution Kid”, manekin z lisią głową wyposażony w replikę złotego pistoletu, który należał do Muammara al – Kaddafiego. - See more at: http://muzeumwspolczesne.pl/mww/kalendarium/wydarzenie-specjalne/yinka-shonibare-prace-wybrane/#sthash.w4FtKset.dpuf
Artysta brytyjsko – nigeryjskiego pochodzenia znany jest ze swoich teatralnych, wielowątkowych i barwnych prac przedstawiających bezgłowe manekiny, baletnice, dzikie zwierzęta wyposażone w telefony blackberry i pozłacane pistolety. W swoich obrazach, instalacjach i wideo Shonibare używa tkanin, które doskonale symbolizują wieloznaczność, a przede wszystkim sprzeczność związaną z postkolonialną kulturą. Materiały, które wydają się być autentycznie afrykańskie, okazują się produktem początkowo wytwarzanym w Holandii – na wzór indonezyjskich tkanin – i sprzedawanym w XIX wiecznej zachodniej Afryce, gdzie dopiero z czasem stały się częścią afrykańskiej tożsamości.
Shonibare umiejętnie zestawia zarówno historyczne jak i współczesne symbole, historie i paradygmaty – wiktoriańskie postaci przebiera w folklorystyczne stroje. Z kolei poruszając problem Arabskiej Wiosny prezentuje wypchane zwierzęta wyposażone we współczesne gadżety. Nazywając sam siebie „postkolonialną hybrydą”, skupia się na dynamice znaczeń, które wytwarzane są pomiędzy znanymi narracjami.
Na wystawie w Muzeum Współczesnym Wrocław Shonibare zaprezentuje serię fotografii „Fake Death Pictures”, które przedstawiają różne wariacje na temat śmierci Lorda Nelsona, uśmierconego podczas bitwy pod Trafalgar. Każda z fotografii odtwarza znane sceny śmierci z obrazów malarzy, m.in. Leonardo Alenza y Nieto, Édouarda Maneta, Henry’ego Wallisa, Bartolomé Carducho oraz François – Guillaume Ménageot, gdzie w miejscu głównego bohatera Shonibare umieszcza Lorda Nelsona. Natomiast „Addio del Passato” to poruszająca praca wideo przedstawiająca operową śpiewaczkę, która przebrana za żonę Lorda Nelsona – Frances Nisbet, odtwarza XIX wieczną arię „La Traviata” Giuseppe Verdi’ego.
Wystawę zamyka „Revolution Kid”, manekin z lisią głową wyposażony w replikę złotego pistoletu, który należał do Muammara al – Kaddafiego. - See more at: http://muzeumwspolczesne.pl/mww/kalendarium/wydarzenie-specjalne/yinka-shonibare-prace-wybrane/#sthash.w4FtKset.dpuf
Yinka Shonibare — Prace wybrane
17.1.14–17.3.14
Wydarzenie specjalne, Wystawa
Piątek, godz. 19.00, poziom 0, wernisaż - wstęp wolny
Yinka Shonibare jest artystą, którego
twórczość od lat konsekwentnie skupia się wokół zagadnień związanych z
kolonializmem brytyjskiego imperium, co równocześnie uruchamia
współczesną złożoność problematyki postkolonializmu.
Artysta brytyjsko – nigeryjskiego pochodzenia znany jest ze swoich teatralnych, wielowątkowych i barwnych prac przedstawiających bezgłowe manekiny, baletnice, dzikie zwierzęta wyposażone w telefony blackberry i pozłacane pistolety. W swoich obrazach, instalacjach i wideo Shonibare używa tkanin, które doskonale symbolizują wieloznaczność, a przede wszystkim sprzeczność związaną z postkolonialną kulturą. Materiały, które wydają się być autentycznie afrykańskie, okazują się produktem początkowo wytwarzanym w Holandii – na wzór indonezyjskich tkanin – i sprzedawanym w XIX wiecznej zachodniej Afryce, gdzie dopiero z czasem stały się częścią afrykańskiej tożsamości.
Shonibare umiejętnie zestawia zarówno historyczne jak i współczesne symbole, historie i paradygmaty – wiktoriańskie postaci przebiera w folklorystyczne stroje. Z kolei poruszając problem Arabskiej Wiosny prezentuje wypchane zwierzęta wyposażone we współczesne gadżety. Nazywając sam siebie „postkolonialną hybrydą”, skupia się na dynamice znaczeń, które wytwarzane są pomiędzy znanymi narracjami.
Na wystawie w Muzeum Współczesnym Wrocław Shonibare zaprezentuje serię fotografii „Fake Death Pictures”, które przedstawiają różne wariacje na temat śmierci Lorda Nelsona, uśmierconego podczas bitwy pod Trafalgar. Każda z fotografii odtwarza znane sceny śmierci z obrazów malarzy, m.in. Leonardo Alenza y Nieto, Édouarda Maneta, Henry’ego Wallisa, Bartolomé Carducho oraz François – Guillaume Ménageot, gdzie w miejscu głównego bohatera Shonibare umieszcza Lorda Nelsona. Natomiast „Addio del Passato” to poruszająca praca wideo przedstawiająca operową śpiewaczkę, która przebrana za żonę Lorda Nelsona – Frances Nisbet, odtwarza XIX wieczną arię „La Traviata” Giuseppe Verdi’ego.
Wystawę zamyka „Revolution Kid”, manekin z lisią głową wyposażony w replikę złotego pistoletu, który należał do Muammara al – Kaddafiego. - See more at: http://muzeumwspolczesne.pl/mww/kalendarium/wydarzenie-specjalne/yinka-shonibare-prace-wybrane/#sthash.w4FtKset.dpuf
Artysta brytyjsko – nigeryjskiego pochodzenia znany jest ze swoich teatralnych, wielowątkowych i barwnych prac przedstawiających bezgłowe manekiny, baletnice, dzikie zwierzęta wyposażone w telefony blackberry i pozłacane pistolety. W swoich obrazach, instalacjach i wideo Shonibare używa tkanin, które doskonale symbolizują wieloznaczność, a przede wszystkim sprzeczność związaną z postkolonialną kulturą. Materiały, które wydają się być autentycznie afrykańskie, okazują się produktem początkowo wytwarzanym w Holandii – na wzór indonezyjskich tkanin – i sprzedawanym w XIX wiecznej zachodniej Afryce, gdzie dopiero z czasem stały się częścią afrykańskiej tożsamości.
Shonibare umiejętnie zestawia zarówno historyczne jak i współczesne symbole, historie i paradygmaty – wiktoriańskie postaci przebiera w folklorystyczne stroje. Z kolei poruszając problem Arabskiej Wiosny prezentuje wypchane zwierzęta wyposażone we współczesne gadżety. Nazywając sam siebie „postkolonialną hybrydą”, skupia się na dynamice znaczeń, które wytwarzane są pomiędzy znanymi narracjami.
Na wystawie w Muzeum Współczesnym Wrocław Shonibare zaprezentuje serię fotografii „Fake Death Pictures”, które przedstawiają różne wariacje na temat śmierci Lorda Nelsona, uśmierconego podczas bitwy pod Trafalgar. Każda z fotografii odtwarza znane sceny śmierci z obrazów malarzy, m.in. Leonardo Alenza y Nieto, Édouarda Maneta, Henry’ego Wallisa, Bartolomé Carducho oraz François – Guillaume Ménageot, gdzie w miejscu głównego bohatera Shonibare umieszcza Lorda Nelsona. Natomiast „Addio del Passato” to poruszająca praca wideo przedstawiająca operową śpiewaczkę, która przebrana za żonę Lorda Nelsona – Frances Nisbet, odtwarza XIX wieczną arię „La Traviata” Giuseppe Verdi’ego.
Wystawę zamyka „Revolution Kid”, manekin z lisią głową wyposażony w replikę złotego pistoletu, który należał do Muammara al – Kaddafiego. - See more at: http://muzeumwspolczesne.pl/mww/kalendarium/wydarzenie-specjalne/yinka-shonibare-prace-wybrane/#sthash.w4FtKset.dpuf
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Czy Twój komentarz przejdzie przez filtry:
1. Prawdy (czy to co chcesz napisać jest zgodne z prawdą?)
2. Dobra (czy to co chcesz napisać jest dla mnie dobre?)
3. Pożyteczności (czy to co chcesz napisać jest dla mnie pożyteczne?)
Jeżeli tak - pisz :-)