poniedziałek, 24 lutego 2014

Wrocław, Wrocek, Wroclove... odkrycie - Lisica z pistoletem...

W piątek zawitałyśmy z Panią E.J. do Muzeum Współczesnego. Pani E.J. była pierwszy raz w bunkrze. Poza fantastyczną panoramą miasta (z dominującym fiutem Czarneckiego), którą podziwiałyśmy z kawiarnianego tarasu zapijając ją imbirową herbatą i Książęcym,  wzrok nasz zaszczycił (lub zaszczycony został jak kto woli) dwie ciekawe wystawy. "Domy srebrne jak namioty" - rzecz o Romach i Yinka Shonibare — Prace wybrane.

Yinka Shonibare zestawia zarówno historyczne jak i współczesne symbole, historie i paradygmaty – wiktoriańskie postaci przebiera w folklorystyczne stroje, na nowo aranżuje stare obrazy, zmieniając głównych bohaterów i przesłanie.

 Henry Wallis, Death of Chatterton, 1856
Każda z nas miała zupełnie różne impresję w temacie "Co poeta (artysta) miał na myśli... "

Nie czytałyśmy wcześniej żadnych opisów ani interpretacji aby mieć czysty i otwarty umysł i nieskażony odbiór. 
Nasze interpretacje zupełnie nie przystawały do oficjalnego tekstu kuratora wystawy... I tu nasuwa się pytanie: Jeżeli artysta tworzy mając myśl przewodnią, która nie jest odczytana przez odbiorcę (w tym przypadku nas) zgodnie z intencją to:


 Edouard Manet, Le suicide, 1877
1. czy odbiorca jest nieprzygotowany?
2. czy nadawca użył nieodpowiedniego kodu? 
3. czy kod nie jest uniwersalny?
4. czy emocje rożne od oczekiwanych są nieprawidłowe?








Uniwersalna była, z pewnością, uroda „Addio del Passato” - XIX wiecznej arii z opery Giuseppe Verdi’ego „La Traviata” śpiewanej, w przepięknej scenerii, przez czarnoskórą śpiewaczkę przebraną (jak się przeczytałyśmy w materiałach) za żonę admirała Nelsona - Frances "Fanny" Nisbe, która (historycznie)nie miała w sobie chyba "kolorowej" krwi..
 Cóż - licentia poetica...

 
Wrażenia estetyczne - pozytywne, niezgodność interpretacyjna - podnosząca na duchu (mamy własne pomysły całkiem niezgorsze) a lisiczka ze złotym pistoletem okazała się alegorią "Arabskiej wiosny" 

Salam
Margita








źródełka:
http://muzeumwspolczesne.pl/mww/kalendarium/wydarzenie-specjalne/yinka-shonibare-prace-wybrane/
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Lady_Nelson_by_Daniel_Orme.png
http://weimarart.blogspot.com/2010/12/you-might-as-well-live.html

Yinka Shonibare — Prace wybrane 17.1.14–17.3.14 Wydarzenie specjalne, Wystawa Piątek, godz. 19.00, poziom 0, wernisaż - wstęp wolny Yinka Shonibare jest artystą, którego twórczość od lat konsekwentnie skupia się wokół zagadnień związanych z kolonializmem brytyjskiego imperium, co równocześnie uruchamia współczesną złożoność problematyki postkolonializmu.

Artysta brytyjsko – nigeryjskiego pochodzenia znany jest ze swoich teatralnych, wielowątkowych i barwnych prac przedstawiających bezgłowe manekiny, baletnice, dzikie zwierzęta wyposażone w telefony blackberry i pozłacane pistolety. W swoich obrazach, instalacjach i wideo Shonibare używa tkanin, które doskonale symbolizują wieloznaczność, a przede wszystkim sprzeczność związaną z postkolonialną kulturą. Materiały, które wydają się być autentycznie afrykańskie, okazują się produktem początkowo wytwarzanym w Holandii – na wzór indonezyjskich tkanin – i sprzedawanym w XIX wiecznej zachodniej Afryce, gdzie dopiero z czasem stały się częścią afrykańskiej tożsamości.

Shonibare umiejętnie zestawia zarówno historyczne jak i współczesne symbole, historie i paradygmaty – wiktoriańskie postaci przebiera w folklorystyczne stroje. Z kolei poruszając problem Arabskiej Wiosny prezentuje wypchane zwierzęta wyposażone we współczesne gadżety. Nazywając sam siebie „postkolonialną hybrydą”, skupia się na dynamice znaczeń, które wytwarzane są pomiędzy znanymi narracjami.

Na wystawie w Muzeum Współczesnym Wrocław Shonibare zaprezentuje serię fotografii „Fake Death Pictures”, które przedstawiają różne wariacje na temat śmierci Lorda Nelsona, uśmierconego podczas bitwy pod Trafalgar. Każda z fotografii odtwarza znane sceny śmierci z obrazów malarzy, m.in. Leonardo Alenza y Nieto, Édouarda Maneta, Henry’ego Wallisa, Bartolomé Carducho oraz François – Guillaume Ménageot, gdzie w miejscu głównego bohatera Shonibare umieszcza Lorda Nelsona. Natomiast „Addio del Passato” to poruszająca praca wideo przedstawiająca operową śpiewaczkę, która przebrana za żonę Lorda Nelsona – Frances Nisbet, odtwarza XIX wieczną arię „La Traviata” Giuseppe Verdi’ego.

Wystawę zamyka „Revolution Kid”, manekin z lisią głową wyposażony w replikę złotego pistoletu, który należał do Muammara al – Kaddafiego.
- See more at: http://muzeumwspolczesne.pl/mww/kalendarium/wydarzenie-specjalne/yinka-shonibare-prace-wybrane/#sthash.w4FtKset.dpuf
Yinka Shonibare — Prace wybrane 17.1.14–17.3.14 Wydarzenie specjalne, Wystawa Piątek, godz. 19.00, poziom 0, wernisaż - wstęp wolny Yinka Shonibare jest artystą, którego twórczość od lat konsekwentnie skupia się wokół zagadnień związanych z kolonializmem brytyjskiego imperium, co równocześnie uruchamia współczesną złożoność problematyki postkolonializmu.

Artysta brytyjsko – nigeryjskiego pochodzenia znany jest ze swoich teatralnych, wielowątkowych i barwnych prac przedstawiających bezgłowe manekiny, baletnice, dzikie zwierzęta wyposażone w telefony blackberry i pozłacane pistolety. W swoich obrazach, instalacjach i wideo Shonibare używa tkanin, które doskonale symbolizują wieloznaczność, a przede wszystkim sprzeczność związaną z postkolonialną kulturą. Materiały, które wydają się być autentycznie afrykańskie, okazują się produktem początkowo wytwarzanym w Holandii – na wzór indonezyjskich tkanin – i sprzedawanym w XIX wiecznej zachodniej Afryce, gdzie dopiero z czasem stały się częścią afrykańskiej tożsamości.

Shonibare umiejętnie zestawia zarówno historyczne jak i współczesne symbole, historie i paradygmaty – wiktoriańskie postaci przebiera w folklorystyczne stroje. Z kolei poruszając problem Arabskiej Wiosny prezentuje wypchane zwierzęta wyposażone we współczesne gadżety. Nazywając sam siebie „postkolonialną hybrydą”, skupia się na dynamice znaczeń, które wytwarzane są pomiędzy znanymi narracjami.

Na wystawie w Muzeum Współczesnym Wrocław Shonibare zaprezentuje serię fotografii „Fake Death Pictures”, które przedstawiają różne wariacje na temat śmierci Lorda Nelsona, uśmierconego podczas bitwy pod Trafalgar. Każda z fotografii odtwarza znane sceny śmierci z obrazów malarzy, m.in. Leonardo Alenza y Nieto, Édouarda Maneta, Henry’ego Wallisa, Bartolomé Carducho oraz François – Guillaume Ménageot, gdzie w miejscu głównego bohatera Shonibare umieszcza Lorda Nelsona. Natomiast „Addio del Passato” to poruszająca praca wideo przedstawiająca operową śpiewaczkę, która przebrana za żonę Lorda Nelsona – Frances Nisbet, odtwarza XIX wieczną arię „La Traviata” Giuseppe Verdi’ego.

Wystawę zamyka „Revolution Kid”, manekin z lisią głową wyposażony w replikę złotego pistoletu, który należał do Muammara al – Kaddafiego.
- See more at: http://muzeumwspolczesne.pl/mww/kalendarium/wydarzenie-specjalne/yinka-shonibare-prace-wybrane/#sthash.w4FtKset.dpuf
Yinka Shonibare — Prace wybrane 17.1.14–17.3.14 Wydarzenie specjalne, Wystawa Piątek, godz. 19.00, poziom 0, wernisaż - wstęp wolny Yinka Shonibare jest artystą, którego twórczość od lat konsekwentnie skupia się wokół zagadnień związanych z kolonializmem brytyjskiego imperium, co równocześnie uruchamia współczesną złożoność problematyki postkolonializmu.

Artysta brytyjsko – nigeryjskiego pochodzenia znany jest ze swoich teatralnych, wielowątkowych i barwnych prac przedstawiających bezgłowe manekiny, baletnice, dzikie zwierzęta wyposażone w telefony blackberry i pozłacane pistolety. W swoich obrazach, instalacjach i wideo Shonibare używa tkanin, które doskonale symbolizują wieloznaczność, a przede wszystkim sprzeczność związaną z postkolonialną kulturą. Materiały, które wydają się być autentycznie afrykańskie, okazują się produktem początkowo wytwarzanym w Holandii – na wzór indonezyjskich tkanin – i sprzedawanym w XIX wiecznej zachodniej Afryce, gdzie dopiero z czasem stały się częścią afrykańskiej tożsamości.

Shonibare umiejętnie zestawia zarówno historyczne jak i współczesne symbole, historie i paradygmaty – wiktoriańskie postaci przebiera w folklorystyczne stroje. Z kolei poruszając problem Arabskiej Wiosny prezentuje wypchane zwierzęta wyposażone we współczesne gadżety. Nazywając sam siebie „postkolonialną hybrydą”, skupia się na dynamice znaczeń, które wytwarzane są pomiędzy znanymi narracjami.

Na wystawie w Muzeum Współczesnym Wrocław Shonibare zaprezentuje serię fotografii „Fake Death Pictures”, które przedstawiają różne wariacje na temat śmierci Lorda Nelsona, uśmierconego podczas bitwy pod Trafalgar. Każda z fotografii odtwarza znane sceny śmierci z obrazów malarzy, m.in. Leonardo Alenza y Nieto, Édouarda Maneta, Henry’ego Wallisa, Bartolomé Carducho oraz François – Guillaume Ménageot, gdzie w miejscu głównego bohatera Shonibare umieszcza Lorda Nelsona. Natomiast „Addio del Passato” to poruszająca praca wideo przedstawiająca operową śpiewaczkę, która przebrana za żonę Lorda Nelsona – Frances Nisbet, odtwarza XIX wieczną arię „La Traviata” Giuseppe Verdi’ego.

Wystawę zamyka „Revolution Kid”, manekin z lisią głową wyposażony w replikę złotego pistoletu, który należał do Muammara al – Kaddafiego.
- See more at: http://muzeumwspolczesne.pl/mww/kalendarium/wydarzenie-specjalne/yinka-shonibare-prace-wybrane/#sthash.w4FtKset.dpuf
Yinka Shonibare — Prace wybrane 17.1.14–17.3.14 Wydarzenie specjalne, Wystawa Piątek, godz. 19.00, poziom 0, wernisaż - wstęp wolny Yinka Shonibare jest artystą, którego twórczość od lat konsekwentnie skupia się wokół zagadnień związanych z kolonializmem brytyjskiego imperium, co równocześnie uruchamia współczesną złożoność problematyki postkolonializmu.

Artysta brytyjsko – nigeryjskiego pochodzenia znany jest ze swoich teatralnych, wielowątkowych i barwnych prac przedstawiających bezgłowe manekiny, baletnice, dzikie zwierzęta wyposażone w telefony blackberry i pozłacane pistolety. W swoich obrazach, instalacjach i wideo Shonibare używa tkanin, które doskonale symbolizują wieloznaczność, a przede wszystkim sprzeczność związaną z postkolonialną kulturą. Materiały, które wydają się być autentycznie afrykańskie, okazują się produktem początkowo wytwarzanym w Holandii – na wzór indonezyjskich tkanin – i sprzedawanym w XIX wiecznej zachodniej Afryce, gdzie dopiero z czasem stały się częścią afrykańskiej tożsamości.

Shonibare umiejętnie zestawia zarówno historyczne jak i współczesne symbole, historie i paradygmaty – wiktoriańskie postaci przebiera w folklorystyczne stroje. Z kolei poruszając problem Arabskiej Wiosny prezentuje wypchane zwierzęta wyposażone we współczesne gadżety. Nazywając sam siebie „postkolonialną hybrydą”, skupia się na dynamice znaczeń, które wytwarzane są pomiędzy znanymi narracjami.

Na wystawie w Muzeum Współczesnym Wrocław Shonibare zaprezentuje serię fotografii „Fake Death Pictures”, które przedstawiają różne wariacje na temat śmierci Lorda Nelsona, uśmierconego podczas bitwy pod Trafalgar. Każda z fotografii odtwarza znane sceny śmierci z obrazów malarzy, m.in. Leonardo Alenza y Nieto, Édouarda Maneta, Henry’ego Wallisa, Bartolomé Carducho oraz François – Guillaume Ménageot, gdzie w miejscu głównego bohatera Shonibare umieszcza Lorda Nelsona. Natomiast „Addio del Passato” to poruszająca praca wideo przedstawiająca operową śpiewaczkę, która przebrana za żonę Lorda Nelsona – Frances Nisbet, odtwarza XIX wieczną arię „La Traviata” Giuseppe Verdi’ego.

Wystawę zamyka „Revolution Kid”, manekin z lisią głową wyposażony w replikę złotego pistoletu, który należał do Muammara al – Kaddafiego.
- See more at: http://muzeumwspolczesne.pl/mww/kalendarium/wydarzenie-specjalne/yinka-shonibare-prace-wybrane/#sthash.w4FtKset.dpuf
Yinka Shonibare — Prace wybrane 17.1.14–17.3.14 Wydarzenie specjalne, Wystawa Piątek, godz. 19.00, poziom 0, wernisaż - wstęp wolny Yinka Shonibare jest artystą, którego twórczość od lat konsekwentnie skupia się wokół zagadnień związanych z kolonializmem brytyjskiego imperium, co równocześnie uruchamia współczesną złożoność problematyki postkolonializmu.

Artysta brytyjsko – nigeryjskiego pochodzenia znany jest ze swoich teatralnych, wielowątkowych i barwnych prac przedstawiających bezgłowe manekiny, baletnice, dzikie zwierzęta wyposażone w telefony blackberry i pozłacane pistolety. W swoich obrazach, instalacjach i wideo Shonibare używa tkanin, które doskonale symbolizują wieloznaczność, a przede wszystkim sprzeczność związaną z postkolonialną kulturą. Materiały, które wydają się być autentycznie afrykańskie, okazują się produktem początkowo wytwarzanym w Holandii – na wzór indonezyjskich tkanin – i sprzedawanym w XIX wiecznej zachodniej Afryce, gdzie dopiero z czasem stały się częścią afrykańskiej tożsamości.

Shonibare umiejętnie zestawia zarówno historyczne jak i współczesne symbole, historie i paradygmaty – wiktoriańskie postaci przebiera w folklorystyczne stroje. Z kolei poruszając problem Arabskiej Wiosny prezentuje wypchane zwierzęta wyposażone we współczesne gadżety. Nazywając sam siebie „postkolonialną hybrydą”, skupia się na dynamice znaczeń, które wytwarzane są pomiędzy znanymi narracjami.

Na wystawie w Muzeum Współczesnym Wrocław Shonibare zaprezentuje serię fotografii „Fake Death Pictures”, które przedstawiają różne wariacje na temat śmierci Lorda Nelsona, uśmierconego podczas bitwy pod Trafalgar. Każda z fotografii odtwarza znane sceny śmierci z obrazów malarzy, m.in. Leonardo Alenza y Nieto, Édouarda Maneta, Henry’ego Wallisa, Bartolomé Carducho oraz François – Guillaume Ménageot, gdzie w miejscu głównego bohatera Shonibare umieszcza Lorda Nelsona. Natomiast „Addio del Passato” to poruszająca praca wideo przedstawiająca operową śpiewaczkę, która przebrana za żonę Lorda Nelsona – Frances Nisbet, odtwarza XIX wieczną arię „La Traviata” Giuseppe Verdi’ego.

Wystawę zamyka „Revolution Kid”, manekin z lisią głową wyposażony w replikę złotego pistoletu, który należał do Muammara al – Kaddafiego.
- See more at: http://muzeumwspolczesne.pl/mww/kalendarium/wydarzenie-specjalne/yinka-shonibare-prace-wybrane/#sthash.w4FtKset.dpuf

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Czy Twój komentarz przejdzie przez filtry:
1. Prawdy (czy to co chcesz napisać jest zgodne z prawdą?)
2. Dobra (czy to co chcesz napisać jest dla mnie dobre?)
3. Pożyteczności (czy to co chcesz napisać jest dla mnie pożyteczne?)
Jeżeli tak - pisz :-)