wtorek, 26 sierpnia 2014

Podróże z ogrodem w tle... Pod jeleniem...


szyld
W ostatni weekend przejeżdżałam przez Głuszycę i rzucił mi się w oczy szyld z poprzedniej epoki, wiszący sobie spokojnie na pięknym, przydrożnym budynku. Stało na nim napisane " RESTAURACJA LUDOWA POD JELENIEM". Pamiętam tą knajpę z poprzedniego ustroju, gdyż w te okolice częstokroć przyjeżdżaliśmy na studenckie rajdy.  Byłam przekonana, że takie artefakty już dawno wylądowały na śmietniku historii a tymczasem... nie.... 
zimowy widok przedwojenny

Nie zdążyłam pstryknąć fotek, więc po powrocie wygrzebałam ich kilka w wirtualnej przestrzeni wraz z wiadomościami. 

Okazało się, że:
Pierwotnie obiekt przeznaczony był na gospodę z miejscami noclegowymi.  Część piętrowa posiada drewnianą konstrukcję szkieletową o pięknym układzie belek. Nakryty dachem mansardowym z lukarnami, kryty łupkiem. Zachował kamienne, uszakowe portale z 1784 i 1786 r. 

uszak
oraz opaski okienne w parterze. Zawsze służył jako gospoda i hotel także po 1945 r., z tym, że funkcję hotelową pełnił okresowo. 
widok od ulicy






Z lewej strony widać ogródek ale skąd ta trawa przed wejściem?
Nie wygląda to na elewację "ogrodową"





 Nie znalazłam nigdzie fotek z wnętrza lokalu a pamiętam go raczej "przez mgłę" i to raczej z powodu upływu czasu i nakładania się obrazów niż z powodu nadużycia ;-).



Nie mam pojęcia czy "Restauracja ludowa Pod jeleniem"  nadal funkcjonuje. raczej na to nie wygląda zważywszy na baner z ofertą sprzedaży. A może się mylę.
Szkoda byłoby utracić tło tak wielu opowiadań i dowcipów zaczynających się od słów "W knajpie "Pod jeleniem...", "z knajpy "Pod jeleniem....", pod knajpą "Pod jeleniem..." itd.


 Margita

 Źródełka:
dolny-slask.org.plwww.oczydolnegoslaska.pl
www.wikipedia.pl


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Czy Twój komentarz przejdzie przez filtry:
1. Prawdy (czy to co chcesz napisać jest zgodne z prawdą?)
2. Dobra (czy to co chcesz napisać jest dla mnie dobre?)
3. Pożyteczności (czy to co chcesz napisać jest dla mnie pożyteczne?)
Jeżeli tak - pisz :-)