środa, 14 października 2015

Z mojej półki z książkami... Antyczne kryminały...

Podręczniki do historii pisane są fatalnie! Daty, skomplikowane nazwiska, nieznane miejsca... NUDY! Żadnych wciągających historii, które ożywiłyby pokryte grubym kurzem wydarzenia. Nigdy historii szkolnej nie lubiłam a datówki (kartkówki z dat) przyprawiały mnie o histerię.
 A szkoda - gdyby wtedy wpadła mi w ręce seria "Roma sub rosa" Stevena Saylora - mogłabym pokochać historię miłością namiętną :-). 
Antyczny Rzym widziany oczyma Gordianusa Poszukiwacza jest pełen historycznych odniesień, które nie bolą, postacie historyczne żyją  a obyczaje i realia same wchodzą do głowy...
A, w końcu, to "tylko" kryminały...

Jaka szkoda, że Cycero w podręczniku jest zmarmurowiałym drętwym mądralą, Katylina... równie nudnym spiskowcem a przydługie opisy jego działań wywołują ziewanie. A taki Klodiusz... czy w ogóle w podręczniku jest coś o Klodiuszu i jego siostrze?


Formuła kryminału i wartka narracja podaje prawdziwe historie z umiejętnie dobranymi przyprawami, które doskonale wpływają na bezproblemowe trawienie faktów. Doskonały Falern dialogów pozwala przyswoić tło historyczne tak łatwo jak kiść winogron albo nadziewane figi... Ech!
Cycero - ze swoimi talentami i słabostkami, przystojny i inteligentny Katylina, rozwiązły Klodiusz, wielki Cezar... Jak łatwo wydarzenia wchodzą do głowy... nawet chronologicznie , jak chcą nauczyciele!


Nauczcie się drodzy autorzy szkolnych książek jak dobrze pisać aby nie zamęczyć czytelnika-ucznia na śmierć. Gdyby tak wasze podręczniki leżały na komercyjnych półkach to pies z kulawą nogą bu na nie nie spojrzał - bo i po co!
A jak zbycik zapewniony to i robić się nie chce!

No to niezły panegiryk mi wyszedł :-) 
Jednakowoż jeżeli lubicie historyczne kryminały a nie czytaliście jeszcze Saylora to POLECAM!

Margita




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Czy Twój komentarz przejdzie przez filtry:
1. Prawdy (czy to co chcesz napisać jest zgodne z prawdą?)
2. Dobra (czy to co chcesz napisać jest dla mnie dobre?)
3. Pożyteczności (czy to co chcesz napisać jest dla mnie pożyteczne?)
Jeżeli tak - pisz :-)