poniedziałek, 4 stycznia 2016

Czechy w dzień i w nocy...Nemocnice - w Czechach się da w Polsce...zapomnij

Dzień 1
Tradycyjnie pojechaliśmy na Sylwestra do Czech. Wyjechaliśmy zaraz po świętach, pogoda iście sylwestrowa - jakieś + 12oC. Nie ma co narzekać - śnieg mieliśmy na Wielkanoc na Szumawie więc limit na ten rok wyczerpany ;-).

Dzień 2
Już od rana bolało mnie ucho... U mnie normalne to nie jest a urlop nie za długi więc... do nemocnice. Najbliższe miasto to rumcajsowski Jicin więc jedziemy. Na dziedzińcu tablice informujące gdzie jakie chorobami się zajmują... Jest - usni, nosni, krcni (uszny, nosowy, gardłowy) - nie używają słowa "laryngolog" tylko prosto jak krowie na rowie - już mi się podoba :-).
Nie ma żadnej głównej recepcji (zakładają, że pacjent mniej więcej wie co go boli?) - idziemy więc do bloku usznego. Czyściutki, jasny hol. Pani w recepcji uśmiechnięta, przede mną 3 osoby (słownie trzy!). Pani szybko pyta o co chodzi - ludzie odpowiadają, pani kieruje do gabinetów jednocześnie dzwoniąc do lekarzy z informacją, że oto pacjent nadchodzi!
zástupce primáře :
MUDr. Pavel Strejček
Nadeszła moja kolejka - podałam EKUZa, wypełniłam druczek (od razu otrzymałam wzornik dla obcokrajowców), uiściłam 90 Koron czeskich (ok.15zł) bo oni mają współpłacenie i zostałam skierowana do gabinetu. Dobrze nie zdążyłam się rozsiąść gdy pielęgniarka mnie poprosiła do środka a tam, w świetnie wyposażonym gabinecie młody doktor (jak się okazało zastępca ordynatora) - pytania, badanie itd itp, recepta, do widzenia... Od momentu wejścia przez szpitalna bramę do momentu wyjścia z gabinetu minęło nie więcej niż 20 - góra 30 minut!
Jestem pod wrażeniem!

Dzień 3
Poliklinika
Rano budzę się z zapuchniętym, czerwonym, zaropiałym, nie dającym się otworzyć okiem! No szit!!! Nie ma co czekać - do nemocnice! Niestety nie mają tam okulisty ale pani na portierni podaje adres polikliniki (nie myślcie sobie - w Czechach poliklinika to zwyczajna przychodnia specjalistyczna). Jedziemy! Problem z zaparkowaniem więc wysiadam i idę a Z. hleda (szuka) miejsca.
Na dole w recepcji Informuję panią , że mam chore oko. Pani, z uśmiechem (co te recepcjonistki tu mają - skurcz ust ;-) - mówi - rozumiem "ma pani ocni problem" - no to na proszę na drugie piętro. Włażę - w poczekalni nikogo! Wychodzi pielęgniarka - bierze dowód osobisty (EKUZa nie chciała). Za chwilę woła do ocni doktorki. Pani doktor Blanka Pivcova, najpierw obejrzała oko, następnie umyła ręce, później zrobiła różne badania, umyła ręce, wypisała recepty. Pani pielęgniarka skasowała mnie na 250 koron czeskich (ok. 40zł) - wszystko z rachunkami. Gdy wyszłam z gabinetu właśnie do poczekalni wchodził Z. po udanym zaparkowaniu auta. Całkowity czas obsługi ok. 20 min.
Czyżby wczoraj to nie był przypadek???


 Dzień 4
gabinet zubni lekarky
Rano Z. budzi się z opuchniętym, czerwonym, bolącym dziąsłem (w tym momencie wszyscy słuchacze zaczynają się śmiać - więc tu jest czas na śmiech :-).
W jicinskej nemocnice nie ma zubneho doktora więc jedziemy do prywatnego gabinetu.
Pani pielęgniarka zaprasza do środka.
Badanie, 2x rentgen - diagnoza - 2 zęby do usunięcia (jeden to już był do usunięcia 100 lat temu - ale wygnaj chłopa do dentysty, a drugi w stanie nienaprawialnym i na dodatek zaczął się ruszać). Decyzja - no OK :-(. Całkowity czas obsługi ok 20 - 30 minut. Końcowa cena 1010 koron czeskich (ok. 160zł)

Za każdym razem byliśmy pacjentami z ulicy, bez wcześniejszej rejestracji,  kasowani wg. cennika.
Nie mam pojęcia jak to tam działa - może mniej kradną?

Po tym doświadczeniu jestem gotowa przy każdym schorzeniu wymagającym specjalistycznej opieki brać EKUZ i parę koron w garść i jechać do Czech.
Szybko, miło, sprawnie, tanio. 

Niestety moja przygoda ze służbą zdrowia się jeszcze nie skończyła bo wróciłam z bólem gardła, kaszlem itd.
Dziś wybieram się do swojej, polskiej przychodni zderzyć się z polską przaśną rzeczywistością medyczną.
Dodzwoniłam się "błyskawicznie" po 1,5 godzinie prób. (w tym czasie w Czechach obskoczyliśmy 3 lekarzy). 

Jestem zarejestrowana na 14.15 - zobaczymy...

                                                                                                                     Margita

prameny:
http://www.nemjc.cz/usni-nosni-krcni-oddeleni 
http://www.ceskapoliklinika.cz/poliklinika-jicin
www.stomatologie-jicin.cz

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Czy Twój komentarz przejdzie przez filtry:
1. Prawdy (czy to co chcesz napisać jest zgodne z prawdą?)
2. Dobra (czy to co chcesz napisać jest dla mnie dobre?)
3. Pożyteczności (czy to co chcesz napisać jest dla mnie pożyteczne?)
Jeżeli tak - pisz :-)